Aarts Schilders heeft haar koers weer helder
Het is een uitdaging om als klein sociaal bedrijf een ingang te vinden bij gemeentes. Niet lang geleden ontving Aarts Schilders een PSO 30+ certificaat, waarmee ze kan aantonen dat minstens 30% van haar werknemers een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Hoe maak je dit als bedrijf werkbaar?

Soms is een uitdaging zo groot en onbekend dat hulp van buitenaf nodig is om kracht te hervinden.
Na de eerste coronagolf was Anka Aarts (directeur Aarts Schilders) haar focus en drive even kwijt. ‘Hoewel ik ook heel praktisch ben, stuur ik op gevoel. Ik was even van mijn koers af.’ Voor corona was ze al een tijdje zoekende. ‘Het is een uitdaging om als klein sociaal bedrijf een ingang te vinden bij gemeentes.’ Niet lang geleden ontving het bedrijf een PSO 30+ certificaat, waarmee ze kan aantonen dat minstens 30% van haar werknemers een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Een stap in de juiste richting, maar haar samenwerking met Talentvol bracht alles pas echt weer in beweging. Anka: ‘Er zijn uit dit traject hele mooie, concrete resultaten gekomen. Ik ben er heel blij mee!’
Kennis en expertise bundelen
Na deelname aan een webinar over Design Thinking, georganiseerd door Talentvol, nam Magalie Raaijmakers contact met Anka op. ‘Ze gaf aan dat we een koploper zijn en wilde ons graag helpen. We hebben toen gebruik gemaakt van de voucher’, vertelt Anka. Het traject bestond uit een aantal sessies, eerst met Noémie Raaijmakersen daarna met Michèle Houben. Er is vooral aandacht besteed aan onze profilering als gecertificeerd sociaal ondernemer, maar ook hoe hier commercieel voordeel uit te halen. Vooral waar het gaat om overheidsopdrachten. ‘Tijdens de sessies bundelden we ieders kennis en expertise. Erg inspirerend!’
Overheid en sociaal ondernemen
De overheid hecht niet altijd waarde aan sociaal ondernemerschap. Bij aanbestedingen wordt er nog vaak gekeken naar de laagste prijs of er wordt gekozen voor een vaste, vertrouwde samenwerkingspartner. ‘Terwijl ons certificaat het mogelijk maakt dat er direct kan worden aanbesteed zonder procedure. Dat scheelt niet alleen in prijs, maar ook in tijd (conform Aanbestedingswet 2.82).’ Daarnaast twijfelt men nog wel eens aan de geleverde kwaliteit bij sociale ondernemingen. Daarover is Anka duidelijk: ‘We functioneren als een regulier schildersbedrijf. Alleen intern zien we er anders uit en daar merkt de klant niets van.’
Resultaten
De verbeterde communicatie naar buiten toe heeft zijn vruchten afgeworpen. Er zijn mooie, nieuwe samenwerkingen ontstaan. Anka: ‘Wij werken graag samen met, in plaats van voor, onze klanten.’ Een verbeterde website, maar ook een online mailing richting partners, opdrachtgevers en media droegen daar onder andere aan bij. ‘Dankzij het traject ontwikkelde niet alleen mijn bedrijf, maar ook ikzelf.’ Recent stond Anka zelf op het podium om tijdens een netwerkbijeenkomst haar verhaal te doen. ‘Ik werd door de dames van Talentvol aangemoedigd om mezelf te laten zien. En dat heb ik gedaan!’
Wil je meer informatie over dit onderwerp of zelf in gesprek over sociaal ondernemerschap? Neem dan contact met ons op!